اطلاعات حقوقی

کسب اطلاعات در زمینه حقوقی و مشاوره های حقوقی

اطلاعات حقوقی

کسب اطلاعات در زمینه حقوقی و مشاوره های حقوقی

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
سفته ضمانت کار
 
یکی از مواردی که امروزه افراد در استخدام با آن مواجه می‌شوند و عرف منسجمی به خود گرفته است ارائه سفته ضمانت کار از سوی کارگر به کارفرما است که به نظر می‌رسد هدف و منطق اصلی دریافت سفته اطمینان خاطر از صحت انجام کار و وجود منبعی جهت ترمیم خسارت احتمالی از سمت کارگران می‌باشد.

در صورت صدور سفته برای استخدام باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا از دردسرهای احتمالی پیشگیری کنید. در ابتدا خوب است که با مفهوم سفته آشنا شویم.

سفته چیست؟ 

سفته یک سند تجاری است که صادر کننده آن متعهد می‌شود که مبلغی را که در سفته درج شده است در تاریخ مشخص شده به کسی که نام او در سفته درج شده پرداخت کند. این کاربرد اصلی سفته است اما گاهی هم برای مواردی مثل سفته برای حسن انجام کار، بکار می‌رود.
 

نحوه پر کردن سفته (قانون سفته)

برای اینکه با خیال آسوده‌تری سفته را به دست کارفرما بسپارید نکات مهمی قابل توجه است که به بررسی آن می‌پردازیم.

1- مهم‌ترین نکته قید کردن علت صدور سفته است یعنی بابت حسن انجام کار، حتما مشخص کنید که بابت چه چیزی تضمین می‌دهید.

2- در صورت ارائه سفته حتما شماره و مشخصات آن در قرارداد استخدام نیز درج شود. اگر در قرارداد کار بخشی به درج شماره سفته ضمانت حسن انجام کار اختصاص داده نشده است، در انتهای آخرین برگ قرارداد خودتان بخشی را اضافه کرده و این مورد را متذکر شوید.

3- بعد از صدور سفته ضمانت انجام کار، یک نسخه از آن را کپی و به امضاء کارفرما برسانید و نزد خود نگهدارید تا اگر کارفرما بعد از قطع همکاری از استرداد آن امتناع کرد بتوانید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید.

4- در این نوع سفته‌ها بهتر است که قسمت تاریخ خالی بماند و زمانی برای آن تعیین نشود و به جای درج تاریخ بابت حسن انجام کار قید شود. اما تاریخ صدور آن را حتما قید کنید تا مشخص باشد چه تاریخی سفته را به کارفرما داده اید.

5- در قسمت گیرنده، نام شخصی که با او قرارداد بسته‌اید را بنویسید و قید حواله را نیز خط بزنید. اگر شخص حقیقی بود نام و مشخصات هویتی وی و اگر شرکت بود نام شرکت نوشته شود. این کار باعث می‌شود صاحب شرکت نتواند سفته را در اختیار شخص دیگری قرار دهد.

6- از امضا و اثر انگشت زدن هرگونه سفته و چک سفید امضا خودداری کنید. اگر کارگر سفته را به صورت سفید امضا در اختیار کارفرما قرار دهد اثبات اینکه سفته برای حسن انجام کار بوده بر عهده کارگر می‌باشد.
 

پس گرفتن سفته بعد از اتمام قرارداد و روابط کاری

اگر زمانی کارفرما از عودت سفته سرباز زند و نسبت به وصول وجه آن اقدام کند مصداق خیانت در امانت است و کارگر می‌تواند با اثبات حسن انجام کار خود و تقدیم دادخواست استرداد سفته، با ارائه کپی یا رسید سفته یا شهادت حداقل دو نفر نسبت به پس گرفتن سفته خود اقدام کند. درصورت اثبات جرم خیانت در امانت کارفرما و حسن انجام کار از سمت کارگر، دادگاه شخص کارفرما را به جرم سوء استفاده از سفته‌های ضمانت به حبس تعزیری از 1 تا 3 سال محکوم خواهد کرد (رجوع به ماده 673 و 674 قانون  مجازات اسلامی).
 
 
 

 

 

  • احمد کولیوند
  • ۰
  • ۰

ممنوع الخروج

دلایل ممنوع الخروجی

افراد به دلایل مختلفی ممکن است دچار ممنوع الخروجی شوند که در زیر به این دلایل اشاره شده است:

  • افرادی که مقامات کشور سفر و خروج آن‌ها را به دلایل امنیتی به صلاح کشور نمی‌دانند.
  • افرادی که بدهی قطعی مالیاتی دارند و یک مرجع ذیصلاح حکم بدهی آن‌ها را محرز دانسته و منجر به صدور رای دادگاه در خصوص آن‌ها شده باشد.
  • افراد بی‌بند و باری که در کشورهای خارجی در سنوات گذشته مشکلات اخلاقی و بی‌بند و باری و یا دزدی و کلاهبرداری فیزیکی و یا اینترنتی انجام داده باشند و یا به هر عنوان دیگری دارای سوء شهرت هستند و توسط پلیس کشور ثالث به پلیس بین الملل و اینترپل گزارش شده باشند.
  • اشخاصی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند.
  • خانم‌ها و یا فرزندانی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور به همسرشان و یا پدرشان محول شده و باید با اخذ اجازه از آن‌ها از کشور خارج شوند.
این رویه برای خانم‌ها بسیار دیده می‌شود که آقا بدون نیاز به به حکم و قرار خاصی تنها با مراجعه به اداره گذرنامه با ارائه اصل سند ازدواج و اوراق هویتی خود می‌تواند همسر خود را ممنوع الخروج کند. ولی برعکس آن مثلا اگر خانمی برای مطالبه مهریه بخواهد همسر خود را ممنوع الخروج کند ابتدا باید به دفترخانه‌ای که ازدواج‌شان ثبت شده مراجعه کند و درخواست صدور اجرایه بدهد. با ابلاغ اجرایه به قسمت اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه کند که پرونده اجرایی تشکیل می‌شود و حدودا 1 تا 2 ماه زمان می‌برد و خانم می‌تواند نسبت به بازداشت اموال منقول و غیر منقول مرد اقدام کند.

گاهی نیز مرد از معرفی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خود خودداری می کند که در این مواقع زن می‌تواند تقاضای ممنوع الخروج شدن مرد را کند تا از خروج شوهرش از کشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم پرداخت آن جلوگیری شود.

 

رفع ممنوع الخروجی

در شرایط زیر افراد می‌توانند ممنوع الخروجی خود را لغو کنند:

1- بی دردسر ترین روش این است که آقا به محض اینکه دین خود را پرداخت کند ممنوع الخروجی او رفع می‌شود و می‌تواند از کشور خارج شود.

2- اگر زوج بتواند رضایت زوجه را به هر ترتیبی جلب کند ممنوع الخروج او رفع می‌شود.
3 - زمانی که رفتن زوج به سفری لازم و ضروری است و حتما باید از کشور خارج شود اما هنوز دین خود را پرداخت نکرده است و رضایت خانم را هم ندارد، خانم نیز رضایت به خروج او نمی‌دهد. در این صورت به تشخیص دادگاه اگر سفر ضروری و واجب باشد باید زوج وثیقه‌ای بگذارد و طی دو هفته نیز بازگردد و از این فرصت تنها یک بار می‌تواند استفاده کند.

در فرض دیگر اگر با تقسیط مهریه رو به رو باشیم زمانی که زوج پیش پرداخت را بپردازد و شروع به پرداخت اقساط نیز کندر، ممنوع الخروجی وی برطرف می‌شود. البته اجرای ثبت گاهی در این مورد پرداخت تمام بدهی را مدنظر دارد.

طبق قانون نیز باید بعد از پرداخت اقساط بتواند از کشور خارج شود اما اگر زوج اثبات کند که در حال پرداخت اقساط است می‌توان ممنوعیت را رفع کرد.

همان طور که پیش‌تر گفته شد ممنوع الخروجی فقط برای این نوع مطالبات زوجه و یا ممنوع الخروج کردن زوجه توسط زوج نیست و بانک‌ها و اداره مالیات و سایر طلبکاران هم می‌توانند مدیون را ممنوع الخروج کنند و یا در مواردی که فرد مرتکب جرم کیفری سنگینی شده است و خوف فرار متهم وجود دارد، دادسرا برای آن‌ها حکم ممنوع الخروجی را صادر می‌کند.

طبق قوانین، مدت اعتبار قرار یا دستور عدم خروج از کشور 6 ماه است و اگر تمدید نشود خود به خود از بین می‌رود و لغو آن به دستور نیاز ندارد. ولی در عمل رفع قرار منع خروج از کشور نیازمند دستور دادستان است.

در صورت بروز هرگونه مشکل در این زمینه و برای اطلاعات بیشتر در این خصوص و دریافت راهنمایی و مشاوره جهت رفع ممنوع الخروجی می‌توانید با گروه وکلا مجرب دادطلب همراه باشید.
 

سامانه استعلام ممنوع الخروجی

همراهان گرامی با مراجعه به سایت استعلام ممنوعیت خروج از کشور با کد ملی می‌توانند از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند.
exitban.ssaa.ir
 
 
  • احمد کولیوند
  • ۰
  • ۰

مهریه

مهریه که به آن صداق یا کابین هم گفته می‌شود به طور کلی به دو دسته مهریه عند المطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود. مهریه یکی از مهم‌ترین حقوقی  است که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می‌گیرد. مهریه و مالی که به موجب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می‌شود طبق توافق زوجین و بر اساس قوانین اسلام و رسوم اجتماعی، مرد به زن پرداخت می‌کند یا مکلف به پرداخت آن می‌شود. به لحاظ عرفی مطالبه مهریه نیز معمولا حین دعوای طلاق در دادگاه مطرح می‌شود.

باید به این نکته هم توجه کرد که مطالبه مهریه هیچ ربطی به بقا و تداوم و یا توقف زندگی زناشویی ندارد. بنابراین در هر مرحله از زندگی می‌توانید مهریه‌تان را مطالبه کنید و شوهر موظف است دینی که بر گردنش هست را پرداخت کند. البته کم و کیف آن در مواردی که تمکن وجود ندارد توسط مرجع قضایی مشخص می‌شود.

 

مهریه عندالمطالبه چیست؟

همان طور که از اسم‌شان مشخص هست مهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زن درخواست کند شوهر باید آن را پرداخت کند. هنگامی که زن مهریه خود را در حین عقد به صورت عندالمطالبه شرط کرده باشد به محض وقوع عقد، مالک نیمی از آن می‌شود و با وقوع اولین عمل زناشویی نیز مالک نصف دیگر آن می‌شود. با مراجعه به محاکم و دادگاه‌های خانواده یا با مراجعه به اجرای ثبت می‌تواند درخواست مهر یا قسمتی از مهریه را داشته باشد در غیر این صورت حق مطالبه وجود ندارد.
 

مهریه عندالاستطاعه  چیست؟

اما در مهریه عندالاستطاعه پرداخت آن منوط به استطاعت و توانایی مالی زوج است. بنابراین توان مالی مرد را باید به دادگاه اثبات نمود. ملاک اثبات استطاعت مرد در این رابطه اموال او است. یعنی اگر زوجه اثبات کرد که شوهرش مالی دارد می‌تواند از او مهریه‌اش را بگیرد. شرط عندالاستطاعه بودن مهریه می‌تواند جزء شروط ضمن عقد باشد و زوجه با اختیار کامل می‌تواند با آن موافقت کند یا مخالفت کند.
 

انواع دیگر مهریه

علاوه بر دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه صورت دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آن زن و شوهر می‌توانند مهریه را به صورت موجل تعیین کنند. در این صورت پرداخت مهریه در زمان مقرر مورد توافق، باید پرداخت شود و قبل از آن زوجه حق مطالبه مهریه را ندارد.

در قانون برای مهریه هم وصف عندالمطالبه وجود دارد و هم وصف عندالمستطاعه بودن و یا ممکن است هر دو آن باشد یعنی زن و شوهر توافق کنند که بخشی از مهریه عندالمطالبه باشد و بخشی از آن عندالاستطاعه.

امروزه با توجه به رویه موجود و توانایی و تمکن اقتصادی مرد، نحوه پرداخت مهریه از طریق مراجع مشخص می‌شود و قاعدتا تمامی مهریه‌ها به صورت کلی به شکل عندالاستطاعه درآمدند.

 

تنظیم لایحه / ثنا

  • احمد کولیوند
  • ۰
  • ۰
وصیت نامه
 
تنظیم وصیت نامه صحیح با رعایت موازین قانونی علاوه بر این که آخرین اراده موصی پس از مرگ را نشان می‌دهد موجب کاهش اختلافات وارث پس از فوت مورث و مانع از مراجعه آن‌ها به مراجع قضایی می‌شود.

وصیت نامه  به دو منظور تنظیم می‌شود:

1-وصیت تملیکی: موصی(وصی کننده) می‌خواهد بعد از زمان مرگش مال یا منفعتی را به شخص دیگری واگذار نماید.
2-وصیت عهدی: شخصی را مأمور کند که بعد از مرگ، مأموریتی را به انجام برساند.

در قانون امور حسبی برای وصیت نامه قابل پذیرش در دادگاه‌ها سه شکل پیش بینی شده است:
  • وصیت نامه رسمی
  • وصیت نامه خودنوشت
  • وصیت نامه سِری

شاید این مطلب را بپسندید: حق بیمه تامین اجتماعی کارگران
  • وصیت نامه رسمی در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و یک سند رسمی است که در دادگاه اعتبار کامل دارد و از حیث اعتبار اسنادی، قدرتمندترین شکل وصیت نامه است. زیرا امکان دخل و تصرف و جعل در آن وجود ندارد به علاوه با ثبت این نوع از وصیت در دفاتر اسناد رسمی، نگرانی‌های ناشی از گم شدن، تحریف و از بین بردن وصیت نامه از بین می‌رود و از وقوع حوادث احتمالی مصون می‌ماند. وصیت نامه رسمی سندی رسمی و لازم الاجرا است و مفاد آن چه مربوط به اموال منقول باشد یا غیر منقول بدون نیاز به حکم دادگاه قابل اجرا است. در این نوع وصیت نامه می‌توان با مشورت گرفتن  از یک وکیل، متن وصیت نامه را تدوین و نهایی کرد تا به صورت سند رسمی در دفترخانه ثبت شود.
 
  • وصیت نامه خودنوشت حتما باید به دست خط وصیت کننده نوشته شده باشد و تاریخ دقیق آن قید شده باشد (روز/ماه/سال) و امضا داشته باشد. برخی به جهت تن ندادن به هزینه‌های محضر و پنهان نگه داشتن وصیت نامه، این نوع وصیت را ترجیح می‌دهند. در حالی که ممکن است به دلیل نداشتن آگاهی و اطلاعات حقوقی و در اثر اشتباهات قانونی موارد خلاف مقررات در متن وصیت نامه درج شود. اعتبار این نوع وصیت نامه در حد سند عادی است و اصالتش می‌تواند از سوی ورثه مورد اعتراض قرار بگیرد. برای اعتبار بخشیدن به وصیت عادی بهتر است که دو نفر عاقل و بالغ به عنوان شاهد برگه وصیت را امضا کنند.
 
 
  • وصیت نامه سری وصیتی است که  ممکن است توسط موصی یا شخص دیگری نوشته شود که در هر صورت حتما باید به امضاء موصی برسد و پس از تنظیم در اداره ثبت محل اقامت او یا محل دیگری که در آیین وزارت دادگستری معین شده است به امانت سپرده می‌شود. نکته مهمی که در این قسمت قابل اشاره هست اینکه کسی که سواد ندارد نمی‌تواند وصیت نامه سری تنظیم کند و شخصی که نمی‌تواندحرف بزند هرگاه بخواهد وصیت نامه سری تنظیم کند باید تمام وصیت نامه را به خط خود نوشته و امضا کند و در حضور مسئول دفتر رسمی روی وصیت نامه یادداشت کند که این برگ وصیت نامه وی است و مسئول دفتر هم باید روی پاکتی که وصیت نامه در آن است قید کند که عبارت مزبور در حضور او نوشته شده است.
 
  • احمد کولیوند