اطلاعات حقوقی

کسب اطلاعات در زمینه حقوقی و مشاوره های حقوقی

اطلاعات حقوقی

کسب اطلاعات در زمینه حقوقی و مشاوره های حقوقی

  • ۰
  • ۰

مطالبه مهریه

مطالبه مهریه

 

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم؟

یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین پرسش‌هایی که معمولا در حیطه مسایل حقوقی علی‌الخصوص از سوی خانم‌ها مطرح می‌گردد، نحوه مطالبه مهریه یا به اجرا گذاشتن آن است؟ عده زیادی از خانم‌ها به هر دلیلی قصد دریافت مهریه خود را از همسرشان دارند، اما در حقیقت نمی‌دانند باید چه کنند و از کجا شروع کنند. در ادامه این نوشتار قرار است به نحوه مطالبه مهریه بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

مهریه چیست؟

این روزها کم‌تر کسی پیدا می‌شود که با معنا و مفهوم مهریه آشنا نباشد یا چیزی از آن نداند! مهریه در حقیقت به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به همسر خود می‌پردازد یا تعهد به پرداخت آن می‌نماید. جالب است بدانید که به مهریه کابین، صداق یا قرض هم گفته می‌شود.

این روزها معمولا کم‌تر کسی پیدا می‌شود که به هنگام ازدواج مهریه‌ای از همسر خود نخواهد یا حتی به میزان مهریه کم راضی شود! این مسئله بیشتر ریشه در فرهنگ و رسم و رسومات ما دارد که اغلب مهریه را پشتوانه‌ای مالی برای زن میدانند و گاهی تعیین یک مهریه سنگین برای دختر را نشانه ارزش و احترام بالای آن دختر تلقی می‌کنند.

مهریه انواع مختلفی دارد و نحوه مطالبه آن نیز نیازمند آگاهی از مراحل و قوانین مختلف آن است. با ما همراه باشید تا در ادامه به این مهم بپردازیم.

 

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه و تفاوت‌های آن

حتما تا به حال در بین اطرافیان و آشنایان خود نام مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه به گوشتان خورده است. یا حتی شاید در مراسمات معمولا قبل از برگزاری جشن عروسی، شاهد وقوع اختلافاتی در بین خانواده دختر و خانواده پسر برای تعیین مهریه بصورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بوده‌اید. اما واقعا تفاوت این دو نوع مهریه در چیست و کدام یک به نفع دختر یا پسر است؟ و چرا آنقدر این موضوع گاهی پراهمیت است؟

مهریه عندالمطالبه همان‌طور که از نامش نیز می‌توان دریافت، زن به محض مطالبه مهریه خود، مرد را موظف به پرداخت آن می‌نماید و در صورتیکه که شوهر از پرداخت آن امتناع ورزد، زن حق عدم تمکین یا حتی استفاده ازحق حبس خود را دارد. در این نوع از مهریه درواقع زن وظیفه‌ای برای اثبات دارا بودن مرد نداشته و این مرد است که چنانچه توانایی پرداخت مهریه همسر خود را ندارد، باید به اثبات این مسئله بپردازد یا به عبارتی اعسار خود را در دادگاه ثابت کند.

حال باید در نظر داشته باشید که مهریه عندالاستطاعه کاملا برعکس مهریه عندالمطالبه می‌باشد. چرا که پرداخت مهریه توسط شوهر تنها منوط به توانایی پرداخت توسط وی می‌باشد و در این جا این زن است که باید توانایی مالی شوهر را برای پرداخت مهریه به اثبات برساند.

پس با ذکر شرح تمامی این تفاسیر می‌توان گفت که تعیین مهریه برای خانم‌ها بصورت عندالمطالبه درحقیقت به نفعشان بوده و بالطبع مطالبه آن نیز کار راحت‌تری است.

 

نحوه گرفتن مهریه

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم؟ این سوالی است که روزانه از تعداد زیادی از خانم‌ها شنیده می‌شود. تقریبا تعداد بیشماری از خانم‌ها از حق مسلم خود برای دریافت مهریه مطلع هستند و آن چیزی که برایشان گاهی گنگ و مبهم است، نحوه دریافت آن است که در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مهریه راه‌های مختلفی وجود دارد، مطالبه مهریه از طریق دادگاه، شورای حل اختلاف و اجرای ثبت. هرکدام از این روش‌ها مزایا، معایب و مراحل قانونی مختلف خود را دارد که در ادامه هریک را شرح خواهیم داد.

 

1. به اجرا گذاشتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف

همان‌طور که اشاره شد، به اجرا گذاشتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف نیز امکان‌پذیر است. اما چه موقع می‌توان به این مرجع مراجعه نمود؟ باید بدانید که مطالبه مهریه از طریق شورای حل اختلاف فقط تا سقف ٢٠ میلیون تومان امکان پذیر است و در غیر اینصورت نمی‌توان به شورا مراجعه نمود. اغلب نیز کمتر رخ می‌دهد که مطالبه مهریه کمتر از چنین میزانی باشد که در نتیجه شورای حل اختلاف اغلب گزینه مناسبی برای اخذ مهریه نیست.
 

2. به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

درواقع متداول‌ترین راه برای دریافت مهریه همین دادگاه می‌باشد که اکثر مردم نیز با آن آشنایی دارند. برای مطالبه مهریه ابتدا لازم است که زن به دفاتر الکترونیک خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را مبنی بر مطالبه مهریه به آنجا تقدیم نماید. این دفاتر نیز اقدام به ابلاغ الکترونیکی دادخواست به دفاتر دادگاه خانواده نموده که در آنجا جهت رسیدگی به پرونده تعیین شعبه خواهد شد.
 

3. به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت

درحقیقت یکی از بهترین روش‌های به اجرا گذاشتن مهریه که از سوی بسیاری از وکلا و مشاورین حقوقی توصیه می‌شود، اجرای ثبت می‌باشد. برای مطالبه مهریه از این طریق ابتدا لازم است که شما به دفتر رسمی ازدواجی که در آن عقد خود را ثبت کرده‌اید، مراجعه نموده و درخواست کتبی خود را مبنی بر صدور اجرائیه تقدیم نمایید. این دفاتر نیز موظفند این مهم را در پس از طی مراحل لازم به زوج ابلاغ نمایند.
 

بهترین روش برای گرفتن مهریه

همان‌طور که اشاره شد، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت معمولا روشی بهتر و آسان‌تر است، چرا که دریافت مهریه از این طریق معمولا با سپری شدن زمان کمتر و همچنین صرف هزینه کمتری انجام خواهد شد. علاوه‌ بر آن بهتر است این مهم را بدانید که شما با مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، حق ممنوع‌الخروج نمودن همسر خود را نیز دارید که این مسئله بسیار حائز اهمیتی می‌باشد.

 

کلام‌ آخر...

همان‌طور که اشاره شد، مطالبه مهریه روش‌های مختلف و همچنین مراحل قانونی مختص به خود را به همراه دارد. بدین ترتیب بهره بردن از یک وکیل خبره و حرفه‌ای دادگستری آن هم در زمینه خانواده بسیار توصیه می‌شود. چرا که در غیر اینصورت نه تنها نیازمند صرف زمان و هزینه گزافی خواهید بود، بلکه حتی گاهی ممکن است، کاملا ناعادلانه آن هم به علت ناآگاهی از موازین قانونی به حق خود نرسید.

گروه وکلای دادطلب با بهره‌گیری از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و همچنین مشاورین متخصص و متبحر حقوقی در خدمت شما دوستان عزیز می‌باشد.
  • ۰۱/۰۴/۱۵
  • احمد کولیوند

مهریه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی